Nikt nie zaprzeczy, ¿e W³ochy sa jednym z najbardziej atrakcyjnych krajów Europy. W³ochy to wielkie miejsce kultu œcig¹j¹ce równie dobrze religijne pielgrzymki, jak i czcicieli dobrej kuchni, wyrafinowanego stroju, barwnego ¿ycia towarzyskiego i - primo loco - sztuki.
     Pami¹tki przesz³oœci i sztuki zachowa³y siê w takiej obfitoœci, ¿e - poza wyj¹tkami, takimi jak rezerwat Forum Romanum,- ¿yj¹ wœród przechodnium na wolnoœci. Dlatego nanszalancja nie budzi oburzenia, ale zazdroœæ.


     Najciekawszym regionem W³och jest Kampania. To tu zaczyna siê prawdziwe w³oskie po³udnie. Rzymianie nadali tej czêsci kraju optymistyczn¹ nazwê campagna feli - "szczêœliwa kraina". Ca³a Zatoka Neapolitañska by³a obudowana ich willami i pa³acami. Obecnie wspania³oœci Zatoki to historia, lecz i tak na terenie Kampanii znajduj¹ siê najwiêksze atrakcje mezzogiorno: ruiny rzymskie w dobrym stanie, rozkoszne wysepki i romantyczne wybrze¿e.




WENECJA

     Miastem, od którego zaczynamy zwiedzanie W³och jest Wenecja. Nosi ona przydomek Serenissima co oznaczaWENECJA Najjaœniejsza i jest zas³u¿enie zaliczana do najpiêkniejszych miast œwiata - rzeczywiœcie jest to per³a wœród pere³. Przyje¿d¿aj¹c do Wenecji (Venezia) po raz pierwszy, ka¿dy ma wiele oczekiwañ, z których wiêkszoœæ jest uzasadniona. Gdy tylko zacznie siê zwiedzaæ miasto, ka¿dy krok niesie niespodzianki. Nie sposób przejœæ wiêcej ni¿ kilka metrów i nie napotkaæ czegoœ interesuj¹cego.
     Bêd¹c w Wenecji trzeba koniecznie przep³yn¹æ po Canale Grande, jeœli nie gondol¹ to przynajmniej tramwajem wodnym vaporetto, odwiedziæ Bazylikê œw. Marka, Gallerie dell’Accademia i pospacerowaæ ulicami, gdzie uwagê przyci¹gaj¹ sklepy najbardziej znanych kreatorów mody i ma³e sklepiki z pami¹tkami, gdzie warto kupiæ typow¹ weneck¹ maskê karnawa³ow¹.

Bazylika œw. Marka

BAZYLIKA ŒW. MARKA     Bazylika œw. Marka jest najbardziej niezwyk³¹ œwi¹tyni¹ w Europie.Budzi ona ró¿ne uczucia u odwiedzaj¹cych, lecz nikogo nie pozostawia obojêtnym: Herbertowi Spencerowi wyda³a siê odpychaj¹ca jako "wybitny przyk³ad architektury barbarzyñskiej", ale John Ruskin uzna³ j¹ za "wyspê skarbów... zachwycaj¹c¹ sw¹ niejednolitoœci¹". Wra¿enie, jakie wywiera na wchodz¹cych, czêsto zmienia siê póŸniej pod wp³ywem dostrzegania nowych szczegó³ów. Pewna znajomoœæ historii budowli pomaga w ten pozorny artystyczny chaos wprowadziæ nieco ³adu.
     Jedni z pierwszych mieszkañców Wenecji, uwierzywszy w œwiête przeznaczenie swojego miasta, pos³usznie wype³nili proroctwo anio³a: w roku 828 wykradli z Aleksandrii cia³o œw. Marka i przywieŸli je do miasta. Wzorowane na koœciele Dwunastu Aposto³ów w Konstantynopolu, sanktuarium œw. Marka zosta³o konsekrowane w roku 832, ale ju¿ w 976 r. (wraz z Palazzo Ducale) strawi³ je po¿ar wywo³any w czasie powstania przeciwko do¿y. Obecna bazylika zosta³a ukoñczona w roku 1094, ale w ci¹gu nastêpnych stuleci by³a wielokrotnie upiêkszana.
     I w³aœnie to po³¹czenie oryginalnej konstrukcji i póŸniejszych dekoracji decyduje o wra¿eniu, jakie œwi¹tynia wywiera na przybyszach. Jest ono spotêgowane przez obecnoœæ obcych, zrabowanych gdzie indziej elementów dekoracyjnych, czêsto starszych od samego budynku i nie maj¹cych z koœcio³em nic wspólnego. Wszystkie trofea umieszczane w bazylice przez kolejnych do¿ów (a trzeba pamiêtaæ, ¿e koœció³ ten nie by³ wówczas weneck¹ katedr¹, ale prywatn¹ kaplic¹ do¿ów) mia³y œwiadczyæ o ziemskiej potêdze Wenecji, a wiêc i o duchowej mocy sprawczej œw. Marka. Autorytetu ewangelisty u¿ywano bowiem do uœwiêcania dzia³añ politycznych i obyczajów pañstwowych: w³adza do¿y by³a oficjalnie nadawana w koœciele, a dowódcy wojskowi obejmowali swoje funkcje przy o³tarzu.

Pa³ac Do¿ów

     Palazzo Ducale (Pa³ac Do¿ów) by³ czymœ znacznie wiêcej ni¿ tylko rezydencj¹ do¿y.Mieœci³y siê tu wszystkie organy rz¹du Wenecji, liczne s¹dy, biura wielu urzêdników administracji, a nawet wiêzienia. Rz¹dy w mieœcie sprawowano za pomoc¹ zawi³ego systemu wybieralnych komitetów i rad, który mia³ za zadanie ograniczyæ w³adzê jednostek, ale przez ostatnie 500 lat istnienia Republiki jedynie cz³onkowie tych rodzin, które by³y umieszczone w rejestrze szlachetnych urodzeñ i ma³¿eñstw, zwanym Libro d'Oro (z³ota ksiêga), mieli prawo uczestnictwa we w³adzy.
     Podobnie jak San Marco, od czasu swego powstania na pocz¹tku IX w., Pa³ac Do¿ów by³ wielokrotnie przebudowywany. Do póŸniejszego kszta³tu zacz¹³ zbli¿aæ siê w roku 1340, kiedy to wzniesiono dodatkowy gmach dla Maggior Consiglio (Wielka Rada). Nowy budynek, wzniesiony równolegle do nabrze¿a, zosta³ poœwiêcony w roku 1419. Trzy lata póŸniej podjêto decyzjê o jego przed³u¿eniu w g³¹b Piazzetty. Nowe skrzyd³o, utrzymane w takim samym stylu jak starsza czêœæ (kolumny s¹ tu tylko nieco grubsze), styka siê z ni¹ pod symbolem tonda Sprawiedliwoœci.
     G³ówne wejœcie do pa³acu, Porta della Carta, jest jednym z najwspanialszych dzie³ gotyckich w mieœcie. Wykonanie bramy do¿a Francesco Fóscari zleci³ braciom Bartolomeowi i Giovanniemu Bonom w roku 1438. Postacie do¿y Fóscari i lwa s¹ ju¿ tylko kopiami. Orygina³y zosta³y zniszczone w 1797 r. na rozkaz mistrza cechu kamieniarzy, który chcia³ w ten sposób przypodobaæ siê Napoleonowi. Z kamiennej postaci Fóscariego osta³a siê jedynie g³owa, która znajduje siê na ekspozycji.

Gallerie dell’Accademia

     Gallerie dell’Accademia jest jednym z najlepszych specjalistycznych zbiorów sztuki europejskiej, a zawiera chronologicznie uporz¹dkowan¹ kolekcje malarstwa weneckiego od XIV do XVIII w. Galeria sk³ada siê z wielu sal nastêpuj¹cych po sobie w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara.





WATYKAN

     Stolicê W³och zwyk³o uto¿samiaæ siê z jednej strony z Koœcio³em, Watykanem i surowymi normami moralnymi. Z drugiej zaœ z antycznymi ruinami. Nic bardziej b³êdnego. W³osi s¹ po³udniowcami, s¹ z natury s¹ narodem zmys³owym i do seksualnoœci maj¹ podejœcie bardzo pragmatyczne. A Rzym jest obok zabytków nowoczesn¹, pulsuj¹c¹ ¿yciem metropoli¹. Rzymu nie mo¿na porównaæ z ¿adnym innym miastem na œwiecie. Wieczne Miasto jest po prostu tak niezwyk³e i fascynuj¹ce, ¿e trzeba je zobaczyæ, by zrozumieæ, na czym ta wyj¹tkowoœæ polega.
KOLOSEUM      "Wieczne Miasto" pe³ne jest œladów staro¿ytnej œwietnoœci, pere³ek Renesansu oraz nowoczesnych, niezwyk³ych budowli. Prawdopodobnie nigdzie na œwiecie nie ma nagromadzenia tylu zabytków obrazuj¹cych historiê ludzkoœci. Ale to przytulne rzymskie kafejki serwuj¹ce poranne espresso, s³awne na ca³y œwiat w³oskie restauracje i rozœpiewani i roztañczeni W³osi nadaj¹ miastu niespotykany nigdzie indziej klimat.
     Ka¿dy, kto przyjedzie do Rzymu marzy, by zwiedzic Koloseum. Zosta³o ono zbudowane za cesarzy Wespazjana i Tytusa z rody Flawiuszów, na miejscu z³otego Domu Nerona. Wnêtrze wy³o¿one jest marmurem. Pod aren¹ wybudowano system podziemnych korytarzy, gdzie umieszczano zwierzêta, niewolników i garderoby.
     Tam, gdzie pierwotnie znajdowa³a sie bagnista dolina znajduje siê teraz Forum Romanum. By³ to religijny, polityczny i handlowy oœrodek Rzymu. Liczne p³askorzeŸby znajduj¹ce siê na terenie Forum Romanum zaliczane s¹ do arcydzie³ sztuki rzymskiej.

     Koñcem naszej podró¿y po Rzymie bêdzie wizyta w Watykanie, gdzie nasze oczy naciesz¹ siê bogactwem najwiêkszego chrzeœcijañskiego koœcio³a - bazyliki œw. Piotra.

BAZYLIKA ŒW. PIOTRA




POMPEJE     A teraz wêdrujemy ca³kiem na po³udnie W³och, gdzie potê¿ny Wezuwiusz panuje nad panoram¹ miasta Pompeje, bêd¹c jedynym œwiadkiem jego narodzin i œmierci. U stóp wulkanu, milczace ruiny pogrzebane niegdyœ przez popio³y - dziœ, przepe³nione fascynuj¹c¹ histori¹ - opowiadaj¹ o odleg³ych, nieznanych nam czasach.
Jak¿e wyj¹tkowa jest historia Pompejów, miasta, które na skutek erupcji Wezuwiusza, zosta³o ca³kowicie pogrzebane pod grub¹ warstw¹ popio³ów i drobnego wulkanicznego gruzu, osi¹gaj¹c¹ nieraz 7 m gruboœci. Wszystko jest tu wyj¹tkowe, bowiem tworzy niezwyk³y i œwie¿y obraz codziennoœci antyku.
CDziœ Pompeje znajduj¹ siê znów na swym miejscu ofiarowuj¹c oczom odwiedzaj¹cych obrazy z przesz³oœci, chwile tragicznych œmierci a tak¿e sceny codziennego ¿ycia. I w³aœnie ta mo¿liwoœæ dostarczania kompletnego, ¿ywego obrazu dawnej cywilizacji stanowi szczególnie cenn¹ cechê Pompejów.
     Aby doceniæ Pompeje nale¿y poznaæ jego ró¿norodne zak¹tki oraz najwa¿niejsze zabytki nie tylko pod k¹tem ich artystycznej wartoœci. Tylko w ten sposób mo¿na odkryæ prawdziwy wizerunek tego miasta i prze¿ywaæ jego wspania³¹ przesz³oœæ daj¹c opanowaæ siê atmosferze tworzonej przez otaczaj¹ce przedmioty opowiadaj¹ce historiê sprzed prawie dwóch tysi¹cleci.

POMPEJE



     Koniec podró¿y uwieñczy ca³odniowy pobyt na pla¿y i wieczorna kolacja, gdzie ka¿dy bêdzie móg³ spróbowaæ specja³ów kuchni w³oskiej - pizzê, lasagnê, lub dobrze nam znane spaghetti.





GALERIA ZDJÊÆ - W£OCHY


Kamery we W³oszech



Powrót do poprzedniej strony