Monika Dekster

Laboratorium 1: Wstęp, środowisko programistyczne

Zadania

  1. Napisz program, który wyświetla minimalną i maksymalną wartość z wprowadzonych liczb.
  2. Napisz program, który oblicza i wyświetla średnią harmoniczną z wprowadzonych liczb $a_1, \ldots, a_n$. Średnią harmoniczną liczymy ze wzoru $$\frac{n}{\frac{1}{a_1} + \ldots + \frac{1}{a_n}}$$
  3. Napisz program, który pobiera z linii komend liczbę całkowitą $n$, a następnie oblicza (iteracyjnie i rekurencyjnie) oraz drukuje na ekran wartość $n!$
  4. Napisz program, który wczytuje liczbę całkowitą $n$ a następnie drukuje liczby znaczące z przedziału $[4, n]$ oraz ich liczbę. Liczba znacząca to taka liczba złożona, której średnia dzielników (oprócz niej samej) jest mniejsza lub równa od jej pierwiastka.
  5. Dwóch graczy gra w kości. Wygrywa ten, który pierwszy zdobędzie 30 punktów. Napisz program symulujący taką grę, zakładając, że rzucają kością naprzemiennie.
  6. Napisz program drukujący pierwszych $n$ liczb automorficznych. Liczby automorficzne to liczby, które podniesione do kwadratu zawierają w końcówce same siebie. Liczby automorficzne w zapisie dziesiętnym kończą się cyfrą 5 lub 6.

    Przykłady:

    $$76^2 = 5776$$ $$625^2 = 390625$$

    Uwaga: Można użyć metody public boolean endsWith(String suffix) z klasy String, która zwraca prawdę, jeżeli napis reprezentowany przez argument jest taki jak zakończenie napisu obiektu, na rzecz którego metoda jest wywoływana i fałsz w przeciwnym przypadku.