Powrót do głównej strony - Języki i Metody Programowania
Instrukcja Pascal C++
Deklaracja stałej const zmienna = wartość; const typ zmienna = wartość;
Deklaracja typu type
   nazwa_typu_1 = definicja_typu_1 ;
   nazwa_typu_2 = definicja_typu_2 ;

   typedef definicja_typu_1 nazwa_typu_1 ;
   typedef definicja_typu_2 nazwa_typu_2 ;
Deklaracja zmiennych var zmienna: typ;
    zmienna1, zmienna2: typ;
typ zmienna;
typ zmienna1, zmienna2;
Deklaracja funkcji function nazwa_funkcji(lista_parametrów_formalnych): typ_zwracany;
   lista_parametrów_formalnych to:
   zmienna: typ1; zmienna1, zmienna2: typ2
zwrócenie wartości i kontynuowanie funkcji:
   nazwa_funkcji := wynik;
typ_zwracany nazwa_funkcji(lista_parametrów_formalnych);
   lista_parametrów_formalnych to:
   typ1 zmienna, typ2 zmienna1, typ2 zmienna2
zwrócenie wartości i przerwanie funkcji:
   return wynik;
Deklaracja procedury procedure nazwa_procedury (lista_parametrów_formalnych); jest to funkcja zwracająca typ void
  - patrz "Deklaracja funkcji"
Nawiasy syntaktyczne begin
   ...
end
{
   ...
}
Komentarz { ... tekst komentarza ... } /* ... komentarz przez wiele linii ...*/
// ... komentarz do końca linii ...
Budowa programu program nazwa_programu;
const
{ deklaracje stałych }
type
{ deklaracje typów }
var
{ deklaracje zmiennych }
{ deklaracje procedur i funkcji }
procedure ...
function ...
begin
{ ciało programu }
end.
const
// deklaracje stałych
typedef
// deklaracje typów
// deklaracje zmiennych
// deklaracje funkcji
int main (int argc, char *argv[])
{
{
   return 0 ;
}
Instrukcja warunkowa if wyrażenie_logiczne then pojedyncza_instrukcja;
if wyrażenie_logiczne then pojedyncza_instrukcja1 else pojedyncza_instrukcja2;
if ( wyrażenie ) pojedyncza_instrukcja;
if ( wyrażenie ) pojedyncza_instrukcja1; else pojedyncza_instrukcja2;
Instrukcje iteracyjne (pętle) while wyrażenie_logiczne do pojedyncza_instrukcja
repeat
  instrukcja1;
  instrukcja2;
  ...
untilwyrażenie_logiczne
while (wyrażenie) pojedyncza_instrukcja
do {
  instrukcja1;
  instrukcja2;
  ...
while ( ! wyrażenie )
Operatory arytmetyczne wyrażenie1 + wyrażenie2
wyrażenie1 - wyrażenie2
wyrażenie1 * wyrażenie2
wyrażenie1 / wyrażenie2
wyrażenie1 div wyrażenie2
wyrażenie1 mod wyrażenie2
wyrażenie1 + wyrażenie2
wyrażenie1 - wyrażenie2
wyrażenie1 * wyrażenie2
wyrażenie1 / wyrażenie2
wyrażenie1 / wyrażenie2
wyrażenie1 % wyrażenie2
Operatory logiczne wyrażenie_logiczne1 AND wyrażenie_logiczne2
wyrażenie_logiczne1 OR wyrażenie_logiczne2
NOT wyrażenie_logiczne
wyrażenie1 && wyrażenie2
wyrażenie1 || wyrażenie2
! wyrażenie
Operatory relacyjne wyrażenie1 = wyrażenie2
wyrażenie1 <> wyrażenie2
wyrażenie1 > wyrażenie2
wyrażenie1 >= wyrażenie2
wyrażenie1 < wyrażenie2
wyrażenie1 <= wyrażenie2
wyrażenie1 == wyrażenie2
wyrażenie1 != wyrażenie2
wyrażenie1 > wyrażenie2
wyrażenie1 >= wyrażenie2
wyrażenie1 < wyrażenie2
wyrażenie1 <= wyrażenie2
Instrukcja przypisania zmienna := wartość zmienna = wartość
Wywolanie procedury/funkcji nazwa_procedury( lista_parametów );
nazwa_procedury_bezparametrowej;
wynik := nazwa_funkcji( lista_parametrow );
nazwa_procedury( lista_parametów );
nazwa_procedury_bezparametrowej ( );
wynik = nazwa_funkcji( lista_parametrow );
nazwa_funkcji( lista_parametrow ); /* w C można wywołać funkcję nie przekazując wyniku */
Rekrody/Struktury record
  nazwa_pola1 : typ_pola1;
  nazwa_pola2 : typ_pola2;
  nazwa_pola3,nazwa_pola4 : typ_pola3_4;
  ...
end;
struct nazwa_struktury
  typ_pola1 nazwa_pola1;
  typ_pola2 nazwa_pola2;
  typ_pola3_4 nazwa_pola3, nazwa_pola4;
  ...
};
Tablice zmienna_tab array [1..10] of typ_elementu;
zmienna_tab[1]:=zmienna_tab[10]+wyrażenie;
typ_elementu zmienna_tab[10];
zmienna_tab[0]=zmienna_tab[9]+wyrażenie;
Pętla for for zmienna_sterujaca := wartść_początkowa to wartść_końcowa do pojedyncza_instrukcja; for ( zmienna_sterujaca = wartść_początkowa ; zmienna_sterujaca <= wartść_końcowa ; zmienna_sterujaca++)pojedyncza_instrukcja;

Valid HTML 4.01!